Totaal aantal GPStroutes

Afstand: 35 km
Geplaatst op: 21-01-2009
Start CoŲrdinaat: N 51.688763   -   E 5.179169
Racefiets? Deze route is geschikt om te rijden met de racefiets
Start in Nieuwkuijk bij de Emmamolen. Behalve op maandag is deze de hele week open, met terras voor een hapje en en drankje en kunt er diverse produkten uit de eigen molen kopen (div soorten meel). Bij de molen is vrije parkeerruimte.

Wij rijden via fietspad over de Meerdijk in westelijke richting. Na een aantal kilometers rijden wij langs Drunen en passeren hier de z.g. Baardwijkse overlaat en het Waterschapshuis. De Baardwijkse overlaat is aangelegd om het water van de Beerse overlaat, dat bij de hoge Maasstand onder langs Den Bosch, Vlijmen etc. Liep, zo snel mogelijk af te voeren naar de Maas. Nu komen wij over een van de mooiste stukjes dijk van Nederland. Links en rechts liggen diverse wieltjes, bewijzen van diverse dijkdoorbraken in het verleden. Wij rijden hier over de Zeedijk. Vroeger werd bij extreme waterstanden het Zeewater hier pas tegengehouden !
Bij Doeveren passeren wij een eeuwenoude sluis. Even later rijden over een pas aangelegde fietspad langs de Bergse Maas. Bij de fraaie "Heusdense brug" rijden wij richting Heusden. Een mooi gerestaureerd vestingstadje. Hier rijden wij bij de scheepswerf (voorheen Verolme) weer het fietspad langs de Bergse Maas op. Wij blijven het pad volgen tot Hedikhuizen. Hier rijden door dit rustige dorpje en volgen even later de Maasdijk. Komen langs een onlangs gerestaureerde sluis en zien rechts van de dijk het fort "Hedikhuizen" liggen. Wij passeren dan de Haarsteegse wiel, het resultaat van twee dijkbraken, de grootste wiel van Nederland en een fraai natuurgebied.
Via de inlaagdijk bij Haarsteeg rijden naar Vlijmen. Hier blijven wij de dijk volgen. Na het oversteken van de A59 rijden over de heidijk. Rechts zie je de Nieuwkuijkse Wiel, ontstaan eind 1880 bij een dijkdoorbraak, bekend als de Ramp van Nieuwkuijk. Deze doorbraak was mede aanleiding om na jarenlange debatten en plannen grote waterwerken uit voeren: splitsing van Maas en Waal en de aanleg van de Bergse Maas. Ook passeren wij een fraai gerestaureerde grenspaal. Deze gaf in het verleden de grens tussen Brabant en Holland aan. Even later bereiken wij weer de Emmamolen, eindpunt van onze tocht.

Deze GPSroute is u aangeboden door:     Bert Meijs

Er zijn nog geen reacties op deze route aanwezig.