Totaal aantal GPStroutes

Geplaatst op: 25-01-2012
Start CoŲrdinaat: N 52.363280   -   E 6.480696
Fietsen langs de Regge, Deel 2

Wat hebben ze met al dat geld gedaan.

Deze fietsroute gaat in grote lijnen langs de rivier de Regge op de grens tussen Twente en Salland. Deze rivier is eind 19e begin 20e eeuw gekanaliseerd. Nu met veranderde inzichten zijn al flinke stukken in een natuurlijke staat terug gebracht. Tijdens deze werkzaamheden zijn ook fietspaden aangelegd.

De fiets route is in twee delen opgeknipt, beide delen starten in Nijverdal, een naar het noorden en een naar het zuiden.

We starten in Nijverdal, bij station Oost( Nijverdal bezit tot 2014 ivm werkzaamheden twee stations) automobilisten kunnen parkeren bij het station of op de hoek Kerkstraat- Konijnenbergstraat/ Regge, hier is een parkeerplaats die nauwelijks gebruikt word.

Route:
We starten in zuidelijke richting, over de rechter oever van de oorspronkelijke Regge, door wijk het Lochter, komen aan in het project deel "Velderberg" we volgen het gravel fietspad. Tot over het fietsbruggetje over de Regge. Onder de tunnel door en direct weer naar de rivier, tot bij de stuw. Helaas is hier nog geen fietspad aangelegd, wel de nieuwe Elsenerbeek. We gaan door de oude marke Zuna, naar de Regge terug en direct over de brug het fietspad rechts. In de Grimberg verlaten we de rivier en gaan door het oude landgoed naar de marke Rectum en komen hier weer bij de Regge. We fietsen door de buurschap Kloosterhoek naar Exoo en volgen de boorden van de Almelose Aa. De Regge gaat verder naar het zuiden, er zijn daar echter nog geen fietspaden. We volgen het fietspad tot op de grens Rectum-Ypelo hier mond de "Doorbraak" in de Aa. We fietsen verder op de oever tot de Ypelo weg en gaan hier links af. We gaan terug door de bossen van het Haarbos, en komen na enige tijd uit in Rectum, en steken hier de N350 over bij de rotonde. We fietsen verder door de marke Notter, en het Notterveld terug naar Nijverdal.
Totaal 26km, afstap mogelijkheid: Nijverdal, Grimberg, Kloosterhoek Exoo en Ypelo

Meer informatie: Meanderende_Regge_BdG.pdf

Deze GPSroute is u aangeboden door:     J.W. ten Brinke

Er zijn nog geen reacties op deze route aanwezig.

Reactie op deze route Toevoegen

Rondje Scouwen-Duiveland
 rondje Hondsrug
 MTB route Epe
 langs de molens in Aa en