Totaal aantal GPStroutes

Afstand: 14 km
Geplaatst op: 06-03-2013
Start CoŲrdinaat: N 51.389282   -   E 4.598072
Een mooie rondwandeling in Wuustwezel.
Weinig asfalt. De GR steeds in de buurt.

Vertrekplaats: Dorpsstraat a/d Kerk centrum Wuustwezel of aan de Gasthuishoeve (bureau Toerisme/Bib)
Parking: Tegenover de kerk of aan de Gasthuishoeve
Afstand: 14 km
Eten en drinken: Enkel aan de vertrekplaats.
Stukje militair domein is tijdens het broedseizoen van 15/3 t/m 15/6 gesloten. Alternatief : (zie hieronder, cijfer 4) De wandeling wordt dan 10km lang).
Sommige wegen in dit natuurgebied kunnen bij overvloedige regen vrij nat zijn.
Er is nog een tweede mogelijkheid tot verkorting. (zie hieronder, cijfer 10, eveneens 10km).

1: We vertrekken aan de Kerk van Wuustwezel (met de rug naar de kerk, links) de Dorpsstraat in.
Aan de 1ste weg links (Gasthuisdreef). Hier alternatieve vertrekplaats aan het toerismebureau/Bib.
Deze mooie dreef brengt ons langs 2 oude boerderijen, voormalig eigendom van de gasthuizen van Antwerpen. Over de beek en 500 m. verder aan een kruispunt RD.

2: Even verder stopt het asfalt en nemen we de 1ste weg links (wandelpaal 29) het bos in. Samen met het wandelpad en wit-rood nemen we het 2e pad rechts en volgen dit bospad dat door het bos slingert.
In het bos aan de 2e wandelpaal (samenloop van 3 sloten) gaan we rechts op een bredere bosweg (het wandelpad en rood-wit niet volgen!) en volgen deze tot aan een grote grindweg (1ste paal met verbodsbord Militair domein), 40 meter voor een clubhuis.

3: Aan de 1ste paal met verbodsbord steken we de grindweg over en bereiken via een klein paadje (iets naar links gelegen) de oever van een groot water (gegraven voor zandwinning). We nemen het oeverpad naar links en volgen dit prachtig pad door steeds zo dicht mogelijk bij de rand van het water te blijven.
Op en neer gaat het pad en zo bereiken we uiteindelijk het uiteinde van de put (aan een verbodsbord voor zwemmen). Hier verlaten we de oever en houden we links RD aan om de brede grindweg te volgen tot aan de drukke Kampweg (verbinding Brecht-Wuustwezel) aan de rand van het Militaire domein en het begin van bebouwing.

4: We steken deze baan voorzichtig over en vervolgen onze weg RD. 150 meter verder vinden we rechts de ingang van het natuurgebied "Het Marum". (In het seizoen 15/3 t/m 15/6 moet je hier RD blijven lopen tot het kruispunt aan wandelpaal 41 en vervolg aan punt 9, de wandeling wordt dan 10km lang).
Langs het poortje en vanaf hier volgen we een gemarkeerd pad (gele paaltjes) door dit gebied.
De 1ste iets bredere weg dwarsen we met aan de overkant een iets onduidelijker passage (de gele paaltjes volgen) ; daarna pad komen we via een breder aan een T-splitsing.

5: Hier links de weg volgen om uiteindelijk aan een klein vennetje een kruispunt van paden te bereiken. Even verder een paneel met meer uitleg over het gebied. Onderweg ziet u vast en zeker de sporen van het voormalig militair domein.

6: We vervolgen onze weg door langs het infopaneel te lopen (RD) en gaan via de "Nieuwe brug" over de beek (AA of Weerijs). Een paar honderd meter na de brug nemen we de 1ste afslag naar rechts (Weg naar Brecht). De weg kan hier op sommige plaatsen heel nat zijn. We lopen steeds RD het natuurgebied uit en via een landweg (nog steeds RD) komen we op een kruispunt met recht voor U een asfaltweg.
Hier links en we volgen de rode paaltjes (samen met rood-wit). Aan de 1ste afslag naar links en weldra lopen we langs de uiterste noordgrens van het "Marum". Steeds RD, tot aan een kruispunt met de Stapelheideweg.

7: Hier blijven we het rode wandelpad volgen (links). Het pad loopt net binnen de rand van het bos steeds RD tot aan een haakse bocht naar rechts. Vanaf hier lopen we in een mooi weidelandschap, aan de T-splitsing naar links tot aan de grote brug over de beek (8). Deze brug werd gebouwd door de genietroepen van het leger ter vervanging van een vorig (weggespoeld) klein brugje. Let ook op het "Bouwke" een oud jachthuis/ boerderij op een heuvel.

8: Net voor de brug nemen we een klein paadje L, dat leidt naar een klein brugje. We steken over en volgen het pad tussen de grote beek (AA of Weerijs) en de aantal jaren geleden opnieuw uitgegraven oude bedding van diezelfde AA. Via enkele stiles volgen we het geel gemarkeerd pad tot aan een T-splitsing ; hier naar rechts richting het bos. Aan een kruispunt in het bos RD en verder tot aan een bareel dat de grens van het natuurgebied markeert. Hier naar rechts. Je kan de halfverharde weg volgen tot aan het 1ste kruispunt met wandelpaal Nr. 41 of je neemt het smal bospaadje (links in het bos) parallel lopend met deze weg tot aan dit kruispunt.

9: Aan het kruispunt links, in een grote bocht gaan we rond een veld door een bosje en bereiken we uiteindelijk een asfaltweg. Hier rechts en zo bereiken we de wijk "Achterbrug". Op het beton nemen we rechts de Wippenbergstraat, aan een kruising rechtdoor. T-splitsing links en 50 meter verder rechts (net voorbij een oud huisje met huisnr.17).

10: Een klein asfaltwegje brengt ons aan een oud kerkpaadje "de Korte Vlooilos". (Je kan hier de wandeling verkorten, gewoon dit paadje volgen tot op de grote weg en rechts tot aan de kerk van Wuustwezel, 10km). Wij gaan rechtdoor, over het brugje en nemen onmiddellijk rechts het wandelpad langs de "Kleine beek". Aan het einde (wandelpaal) links door een nat bosje langs een huis tot op de Akkerstraat (asfalt). Hier rechts en vrijwel onmiddellijk loop je de wijk uit. Je volgt de asfaltweg tot aan een kruispunt (met kapelletje) (11).

11: Schuin links de dreef in, je loopt nu langs een kasteeldomein. Uiteindelijk kom je aan een vijver met zicht op het kasteel. Even verder zie je rechts een gasdepot en net daar voorbij neem je links een paadje.
Je passeert, na de bareel, 2 kleine torentjes, een overblijfsel van de Franse kasteeltuin. Verder langs de slotgracht, een afslag naar links negeren en uiteindelijk beland je op een asfaltweggetje. Hier links tot aan een wijk. Even tussen de paaltjes en 30 meter verder links de "J.F.Vincklaan" in. Aan het einde van deze straat loop je tot in de Hofdreef. Naar rechts en tot einde van de dreef.
Links ligt de kerk, het einde van onze wandeling.

Deze GPSroute is u aangeboden door:     Freddy Duerinck

Er zijn nog geen reacties op deze route aanwezig.